Udstillinger

Udstillinger

1971   Athenæum, København

1974   Kælderen, Gothersgade, København

1974   Rockefeller Instituts Kunstforening

1976   Galleri 19, København

1977   Galleri Hyttefadet, Gl. Skagen

1978   Galleri 139, Vodskov

1978   Dagbladet Aktuelts Kunstforening

1978   Sundhedsstyrelsens Kunstforening

1979   Galleri Hauer, København

1979   Galleri Punkt, København

1979   Galleri Hauer, København

1980   Galleri 139, Vodskov

1981   Hvidovre Rådhus Kunstforening

1982   Sankt Hans Hospital, Roskilde

1982   Ottiliahus Kunstforening

1984   Levnedsmiddelinstituttets Kunstforening

1984   Helligåndshuset, København

1985   Lægernes Kunstforening, Lyngby

1986   Glamsbjerg Biograf, Fyn

1986   Danmarks Radios Kunstforening, Odense

1986   Helligåndshuset, København

1987   Miljøstyrelsens Kunstforening

1987   Café Zeleste, København

1987   APA Arts Ass.Mc Cormick Center, Chicago, USA

1987   Wave Gallery, New Haven, Connecticut, USA

1987   Det Nordiske Veritas Galleri, København

1988   KAS Nordvang Kunstforening

1988   Ciba-Geigys Kunstforening

1988   Medical Art Society, London, England

1989   Municipal Gallery, Sofia, Bulgarien

1989   APA Arts Ass. Moscone Centre, San Fransisco, USA

1990   Sankt Hans Hospitals Kunstforening

1991   APA Arts Ass. New Orleans, USA

1991   Galleri Anesen, Hillerød

1992   Jan Hurtigkarl & Co. Ålsgårde - Bali

1993   Sekretariatet for Kulturby ’96

1993   Galleri Kaffeslottet, Gudhjem

1993   Galleri Kobolt, København

1994   Galleri Anesen, Hillerød

1994   Kunstforeningen Oticon

1995   Kommunehospitalets Kunstforening

1995   Aurehøj Kunsthal

1996   Ottiliahus Kunstforening, København

1996   Galleri Vartai, Vilnius, Litauen, International Miniature Art

1996   Schiller World Wide Picture & Co., København

1997   Galleri Gammel Strand, København

1997   Galleri Den Gyldne Løve, Varnæs

1997   DAKO Kunstforening, Glostrup

2002   Galleri Nybro, København

2003   Fødevareministeriets Kunstforening, København

2004   Helligåndshuset, København

2004   Galleri Nybro, København

2005   Rigshospitalets Kunstforening, København

2006   Galleri Nybro, København

2007   Galleri Nybro i Brøndsalen, Frederiksberg

2008   Galleri Nybro, København

2009   Galleri Nybro, København

2011   Galleri Nybro, København

2012   Gentofte Hospitals Kunstforening

2013   Galleri Nybro, København

2014   Galleri Nybro 25 års jubilæumsudstilling,

           Brøndsalen, Frederiksberg

2015   Galleri Nybro, København

2016   Galleri Moma Glas, Rørvig

2017   Galleri Bredgade 22, København

2018   Hårbøllehuset, Møn

2019   Galleri Nybro 30 års jubilæumsudstilling,

           Brøndsalen, Frederiksberg

Bl.a. solgt til

Gentofte Kommunes Kunstbibliotek

Frederiksberg Kommunes Skolevæsen

Newgard Art Collection, New Jersey, USA

Magasin du Nord

Diverse kunstforeninger

 

Illustrationer

FADLs Forlag

Schønbergs Forlag

Hans Reitzels Forlag

Munksgaards Forlag

Magasinet Politiken

Diverse fagtidsskrifter

 

Udsmykninger

1990   MR Scanner Unit, Rigshospitalet, København

1992   F.L.Schmidt Miljø, København

2002   Psykiatrisk Skadestue, Psyk. Hospital Risskov

2012   Psykiatrisk Skadestue, Psykiatrisk Center København

 

Andet

101 kunstnere 2016 (s. 104-105) red. Tom Jørgensen

PSH Forlag


Tropesyner

Om Joachim Knops billedverden

Af Tom Jørgensen, kunstanmelder ved Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen. Sommer 2020.

 

Joachim Knop siger det selv. Et langt liv som læge indenfor psykiatriområdet parret med en status som udøvende kunstner har lært ham et eller andet om menneskets to hjernehalvdele: den disciplinerede og rationelle venstreside og den intuitive og kreative højre.

Selvom denne påstand videnskabeligt set ikke holder hele vejen igennem, kender de fleste det fra vores egen hverdag. Nogle er enormt gode til matematik, tænker logisk og analyserende, mens andre er meget bedre til dansk og ofte handler spontant og intuitivt. Det er næppe heller helt forkert at sige, at mange kunstnere er at finde i denne sidste kategori.

 

Det betyder så ikke, at alle kunstnere nødvendigvis er i deres følelsers vold. van Gogh, der i dag utvivlsomt ville have fået påført indtil flere diagnoser, kunne ikke male, når han havde sine anfald, som man kaldte dem dengang. Anfald, hvor han f.eks. spiste maling og havde vrangforestillinger. Han kunne kun male i sine gode perioder, og her var han til gengæld fuldstændig klar og velovervejet. Vidste præcis, hvad han ville.

Omvendt formår den uddannede læge Joachim Knop at lægge fornuftsstyringen delvist til side og også arbejde ud fra sin mavefornemmelse og intuition, når han maler.

 

Og man kan se det i hans billeder. Billeder, der altid er bygget op af dynamiske relationer mellem to modsætningspar. Før vi tager fat på dem, skal vi dog lige definere hans kunstneriske udgangspunkt, Bali. Det er fra rejser hertil, han henter sine farver og sine motiver: strandene, feriehytterne, palmerne, korallerne og hindutemplerne gengivet med varme og dybe tropiske farver.

 

Det første modsætningspar er akvarelfarven overfor tuschen. Hans foretrukne materialer. Sidstnævnte angiver konturlinjen, mens akvarellen leverer de mere eller mindre transparente farvelag. Så er der spillet mellem de lange skærende diagonaler og de bløde runde former eksemplificeret af mødet mellem træstammer og de løgformede tempeltage. Der er den kompositoriske dialog mellem de kraftfulde former i billedets centrum og ”pauserne” i form af en strimmel sandstrand i siderne og/eller horisontlinjen øverst i billedet. Endelig er der den ofte voldsomme kontrast mellem stille passager med meget lidt maling på penselen og kraftige ekspressive passager som f.eks. i gengivelser af træstammer, hvor malingen er påført med hidsige og stærke penselstrøg.

 

Alle disse modsætningspar giver Joachim Knop en slags partitur ud fra hvilket, han kan lave et utal af variationer. Det hele bundet sammen af en palet, der virkelig fanger tropernes, for en dansker, uhørt dybe og glødende farver.

 

Som betragter er det en fornøjelse at se på disse malerier. De er med malet med fuld skrue med den lidenskab, det temperament og den glæde, som alle, inklusiv en pensioneret seniorforsker i psykiatri, kan mønstre. At de samtidigt er eksemplariske i deres dynamiske dialog mellem modsatrettede kræfter og elementer, beviser bare, at Joachim Knop også er en rigtig god maler.