1971 Athenæum, København
1974 Kælderen, Gothersgade, København
1974 Rockefeller Instituts Kunstforening
1976 Galleri 19, København
1977 Galleri Hyttefadet, Gl. Skagen
1978 Galleri 139, Vodskov
1978 Dagbladet Aktuelts Kunstforening
1978 Sundhedsstyrelsens Kunstforening
1979 Galleri Hauer, København
1979 Galleri Punkt, København
1979 Galleri Hauer, København
1980 Galleri 139, Vodskov
1981 Hvidovre Rådhus Kunstforening
1982 Sankt Hans Hospital, Roskilde
1982 Ottiliahus Kunstforening
1984 Levnedsmiddelinstituttets Kunstforening
1984 Helligåndshuset, København
1985 Lægernes Kunstforening, Lyngby
1986 Glamsbjerg Biograf, Fyn
1986 Danmarks Radios Kunstforening, Odense
1986 Helligåndshuset, København
1987 Miljøstyrelsens Kunstforening
1987 Café Zeleste, København
1987 APA Arts Ass.Mc Cormick Center, Chicago, USA
1987 Wave Gallery, New Haven, Connecticut, USA
1987 Det Nordiske Veritas Galleri, København
1988 KAS Nordvang Kunstforening
1988 Ciba-Geigys Kunstforening
1988 Medical Art Society, London, England
1989 Municipal Gallery, Sofia, Bulgarien
1989 APA Arts Ass. Moscone Centre, San Fransisco, USA
1990 Sankt Hans Hospitals Kunstforening
1991 APA Arts Ass. New Orleans, USA
1991 Galleri Anesen, Hillerød
1992 Jan Hurtigkarl & Co. Ålsgårde - Bali
1993 Sekretariatet for Kulturby ’96
1993 Galleri Kaffeslottet, Gudhjem
1993 Galleri Kobolt, København
1994 Galleri Anesen, Hillerød
1994 Kunstforeningen Oticon
1995 Kommunehospitalets Kunstforening
1995 Aurehøj Kunsthal
1996 Ottiliahus Kunstforening, København
1996 Galleri Vartai, Vilnius, Litauen, International Miniature Art
1996 Schiller World Wide Picture & Co., København
1997 Galleri Gammel Strand, København
1997 Galleri Den Gyldne Løve, Varnæs
1997 DAKO Kunstforening, Glostrup
2002 Galleri Nybro, København
2003 Fødevareministeriets Kunstforening, København
2004 Helligåndshuset, København
2004 Galleri Nybro, København
2005 Rigshospitalets Kunstforening, København
2006 Galleri Nybro, København
2007 Galleri Nybro i Brøndsalen, Frederiksberg
2008 Galleri Nybro, København
2009 Galleri Nybro, København
2011 Galleri Nybro, København
2012 Gentofte Hospitals Kunstforening
2013 Galleri Nybro, København
2014 Galleri Nybro 25 års jubilæumsudstilling,
Brøndsalen, Frederiksberg
2015 Galleri Nybro, København
2016 Galleri Moma Glas, Rørvig
2017 Galleri Bredgade 22, København
2018 Hårbøllehuset, Møn
2019 Galleri Nybro 30 års jubilæumsudstilling,
Brøndsalen, Frederiksberg
Bl.a. solgt til
Gentofte Kommunes Kunstbibliotek
Frederiksberg Kommunes Skolevæsen
Newgard Art Collection, New Jersey, USA
Magasin du Nord
Diverse kunstforeninger
Illustrationer
FADLs Forlag
Schønbergs Forlag
Hans Reitzels Forlag
Munksgaards Forlag
Magasinet Politiken
Diverse fagtidsskrifter
Udsmykninger
1990 MR Scanner Unit, Rigshospitalet, København
1992 F.L.Schmidt Miljø, København
2002 Psykiatrisk Skadestue, Psyk. Hospital Risskov
2012 Psykiatrisk Skadestue, Psykiatrisk Center København
Andet
101 kunstnere 2016 (s. 104-105) red. Tom Jørgensen
PSH Forlag
Tropesyner
Om Joachim Knops billedverden
Af Tom Jørgensen, kunstanmelder ved Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen. Sommer 2020.
Joachim Knop siger det selv. Et langt liv som læge indenfor psykiatriområdet parret med en status som udøvende kunstner har lært ham et eller andet om menneskets to hjernehalvdele: den disciplinerede og rationelle venstreside og den intuitive og kreative højre.
Selvom denne påstand videnskabeligt set ikke holder hele vejen igennem, kender de fleste det fra vores egen hverdag. Nogle er enormt gode til matematik, tænker logisk og analyserende, mens andre er meget bedre til dansk og ofte handler spontant og intuitivt. Det er næppe heller helt forkert at sige, at mange kunstnere er at finde i denne sidste kategori.
Det betyder så ikke, at alle kunstnere nødvendigvis er i deres følelsers vold. van Gogh, der i dag utvivlsomt ville have fået påført indtil flere diagnoser, kunne ikke male, når han havde sine anfald, som man kaldte dem dengang. Anfald, hvor han f.eks. spiste maling og havde vrangforestillinger. Han kunne kun male i sine gode perioder, og her var han til gengæld fuldstændig klar og velovervejet. Vidste præcis, hvad han ville.
Omvendt formår den uddannede læge Joachim Knop at lægge fornuftsstyringen delvist til side og også arbejde ud fra sin mavefornemmelse og intuition, når han maler.
Og man kan se det i hans billeder. Billeder, der altid er bygget op af dynamiske relationer mellem to modsætningspar. Før vi tager fat på dem, skal vi dog lige definere hans kunstneriske udgangspunkt, Bali. Det er fra rejser hertil, han henter sine farver og sine motiver: strandene, feriehytterne, palmerne, korallerne og hindutemplerne gengivet med varme og dybe tropiske farver.
Det første modsætningspar er akvarelfarven overfor tuschen. Hans foretrukne materialer. Sidstnævnte angiver konturlinjen, mens akvarellen leverer de mere eller mindre transparente farvelag. Så er der spillet mellem de lange skærende diagonaler og de bløde runde former eksemplificeret af mødet mellem træstammer og de løgformede tempeltage. Der er den kompositoriske dialog mellem de kraftfulde former i billedets centrum og ”pauserne” i form af en strimmel sandstrand i siderne og/eller horisontlinjen øverst i billedet. Endelig er der den ofte voldsomme kontrast mellem stille passager med meget lidt maling på penselen og kraftige ekspressive passager som f.eks. i gengivelser af træstammer, hvor malingen er påført med hidsige og stærke penselstrøg.
Alle disse modsætningspar giver Joachim Knop en slags partitur ud fra hvilket, han kan lave et utal af variationer. Det hele bundet sammen af en palet, der virkelig fanger tropernes, for en dansker, uhørt dybe og glødende farver.
Som betragter er det en fornøjelse at se på disse malerier. De er med malet med fuld skrue med den lidenskab, det temperament og den glæde, som alle, inklusiv en pensioneret seniorforsker i psykiatri, kan mønstre. At de samtidigt er eksemplariske i deres dynamiske dialog mellem modsatrettede kræfter og elementer, beviser bare, at Joachim Knop også er en rigtig god maler.